FORUM

I SpelUnivers.com och Spilxpertens.com gemensamma forum kan du bidra till debatt kring sportsbetting antingen under kategorin ”Odds”, ”Strategi” eller ”Resultat”. Här diskuteras det om spelobjekt, debatt om olika infallsvinklar till sportsbetting, samt diskussion kring liveresultat och slutresultat.

Det är viktigt att det hålls en bra nivå på forumet och att det inte blir någon sandlåda. Eventuella övertramp leder till avstängning. För att kunna delta i forumet måste man ha en användare och det skapas här: Skapa användare

Har du frågor om matcher eller spel så tveka inte att ställa dom till våra experter här i forumet.

Forum

Den Sorte Boks

• 01
    Dagoberto
    den 9 januari 2012 23:34

Jeg er ikke den store haj når det gælder udregning af TBP. Men hvis jeg nu vælger at "købe" Den Sorte Boks, og jeg spiller f. eks. 30 kr pr bet, kan det så overhovedet betale sig?

mvh Thomas

• Svara
  • 02
    MartinVP
    den 10 januari 2012 00:29

Nej, det ville være et temmelig skidt valg :-).

Den Sorte Boks har en TBP på 107,3% pt. og hvis det er den forventede TBP på lang sigt vil du få 107,3 kr. tilbage for hver 100 kr. du har satset. Derfor vil du for hver 30 kr. få (1,073*30) = 32,2 kr. tilbage.
    Da prisen pr. SMS er 8-10 kr. vil du med din stake tabe penge (6-8 kr. pr. spil).

I stedet for at købe spil, bør du nok overveje at følge nogle af de gratis eksperter fra Spilxperten og/eller andre sider, samt evt. udnytte diverse bonustilbud så du kan få oparbejdet en solid startkapital (hvis ikke du allerede har gjort dette). Med din umiddelbare bettingkapital bør du ikke bruge en masse penge på at betale for eksperttips.

PS. De 30 kr. pr. bet er ikke i overensstemmelse med DSB's brug af units, så udregningen ovenfor er ikke 100% korrekt. Det er dog ikke det store det ville flytte (mange af deres spil er 3 units), og konklusionen vil være den samme :-).
    Der er heller ikke taget højde for at man sjældent opnår samme TBP som stats indikerer pga. oddsfald, ændring af handicaplinie osv.

• Svara
    • 03
      Sutsko
      den 10 januari 2012 09:24

Enig med mange af Martin VPs betragtninger.

Generelt vil jeg anbefale, at man følger tippere over lang tid før man begynder at følge dem slavisk eller også skal de have en lang "trust" fra et troværdigt site. Desuden er det værd at tænke igennem, hvilken "profil" tipper/tippere man vil have. En med høj omsætning og deraf alt andet lige større "swings" eller en med mindre omsætning og deraf også mindre "swings".

Med hensyn til Den Sorte Boks har de folk som har fulgt den gennem flere år haft en stabil god indtjening. Den Sorte Boks kører med en meget flad indsats struktur. Der postes relativt sent, så markedet er sat og alle - alt andet lige - kan få de postede odds også selvom de ikke sidder ved PC´en i sekundet for postet. Vi har kendskab til en del, der ligger over 107% på Den Sorte Boks. Det skyldes at de har mulighed for at spille ved andre bookmakere etc. Ligesom Den Sorte Boks som hovedregel poster til markedsgennemsnit. En ros flere andre herunder eksempelvis Roman Empire også fortjener efter min mening.

Som MartinVP også skriver, så handler det om at få opbygget en "rulle" tjek evt. bookmakerguiden og bonusoversigten her på sitet. Der vil du kunne finde rigtig mange flotte bonusser der kan booste din rulle.

Med hensyn til point her på SpilXperten. Kan man også få dem på andre måder end at købe. Der er jævnligt konkurrencer ligesom man kan starte som bobler arbejde på at blive ekspert. Både boblere og eksperter får point hver måned.

Skyd endelig løs, hvis du eller andre læsere af tråden har spørgsmål.

Mvh.

Sutsko

• Svara
    • 04
      Dagoberto
      den 10 januari 2012 09:18

Hej MartinVP, tak for dit svar. Jeg tænkte det nok :-) Jeg er lige startet i Januar med en lille kapital på 1000 kr. Jeg har valgt at spille flatbetting 3% og så justere hver måned?? Kunne man evt. høre din holding til dette, er det bedre at lave et unit system?

• Svara
      • 05
        Sutsko
        den 10 januari 2012 09:27

Jeg var igang med at skrive på det andet indlæg, så så først dit andet indlæg nu.

Personligt syntes jeg en flad struktur er en rigtig god ting. Specielt til at starte med, hvor man udover at forholde sig til om man vil "tage" et spil bagefter så skal til at forholde sig til antal units.

Mvh.

Sutsko

• Svara
      • 06
        Dagoberto
        den 10 januari 2012 09:43

Hej Sutsko,
        Det er fedt at der er nogen som Jer som gider hjælpe rookies som mig, når jeg "forhåbentlig" engang ikke er rookie skal jeg huske at gøre det samme :-)

Jeg faldt over denne formel på nettet til at udregne hvad man reelt skal placere på et bet, kender I den: Et eksempel på odds på et spil på odds 1,68 CV er 60%.
        0,6 (60% chance) x 0,03 (3% risiko, det jeg vil betale fra min startkapital) x 100,2 (value) =1,836 % af 1000 kr = 18,36

mvh Thomas

• Svara
        • 07
          MartinVP
          den 10 januari 2012 10:33

Afhængigt af oddsniveau og CV vil 3% af rullen som regel være i den høje ende, og generelt vil jeg sige max 2% (naturligvis mindre hvis du spiller på høje odds med høj volatilitet, som det oftest er tilfældet med fx Outsider fra denne side).

Formlen du nævner er bestemt brugbar, og er vel i teorien den optimale måde at gøre det på når man tager risici med i betragtning. Det der gør den besværlig at bruge er fx at der er mange eksperter der ikke skriver deres CV for spillet. Hvad gør man så? Gætter man sig frem ud fra det antal units der er anbefalet? Hvad hvis ekspertens CV'er langt fra er korrekte? CV'en er jo subjektiv og den eneste måde man kan finde ud af om man i gennemsnit laver korrekte CV'er er ved at kigge på CV'en og sammenholde den med ekspertens TBP (når et tilpas antal spil er afgjort - jo flere jo bedre).

Hvad hvis man har 10 spil ude - skal man så justere startkapitalen og tage 3% af den nye (mindre) startkapital på trods af at et af disse spil ligeså godt kunne være spillet først? Her tænker jeg fx på at du allerede spiller på 10 kampe som afvikles om lørdagen.

Hvis du ikke er hjemme hele lørdagen og du finder et spil. Så skal du pludselig til at huske hvad din kapital er, udregne betvalue osv. og det kan hurtigt tage "et stykke tid" - specielt i starten :-).

Ang. flat stake vs. unit stake, så er der nogle der sværger til begge dele, og det er mange gange op til en selv hvad man føler for. Problemet med at anvende flat stake hvis du følger eksperter fra Spilxperten er, at de anbefaler i units og du kan derfor komme til at stake det samme på en håndboldremis til odds 10 (105% værdi) som ved et spil til odds 2 (120% værdi). Dette kunne så afhjælpes ved at anvende formlen du nævner.

Du skriver: "Jeg har valgt at spille flatbetting 3% og så justere hver måned"
          Hvis du spiller 3% hver gang ud fra den til enhver tid tilgængelige kapital, så er der vel ikke tale om flatbetting? Eller er det 3% ud fra startkapitalen (1000 kr) og så justere til 3% af fx 1200 kr. måneden efter? :-)

• Svara
          • 08
            MartinVP
            den 10 januari 2012 10:38

Rettelse: "Her tænker jeg fx på at du allerede fredag spiller på 10 kampe som afvikles om lørdagen."

Ellers er jeg enig med Sutsko i at formlen generelt er for indviklet at sætte sig ind i for en nybegynder, for der er nok ting at lære og huske på :-)

Og at holde regnskab med sine spil er et must, så du kan holde styr på dine spil. Der findes flere gode hjemmesider til at holde regnskab fx www.spelboken.se og ellers kan Excel sagtens anvendes :-)

• Svara
          • 09
            Dagoberto
            den 10 januari 2012 10:42

Hej MartinVp
            Det er 3% af startkapitalen (30 kr), og så var planen at tage 3% af det beløb der står når jeg rammer 31/1. Og egentlig fortsætte med det hele året ud.

Jeg forstår hvad du mener med at CV'en er subjektiv og derfor gør formlen svær i praksis.

Som ny better er jeg naturligvis åben for en masse gode idéer. Alle må jo være startet på et eller andet tidspunkt og har derved fået nogle "rap over nallerne".

mvh Thomas

• Svara
        • 10
          Sutsko
          den 10 januari 2012 10:26

Hej Dagoberto/Thomas,

Der er rigtig mange måder at beregne den slags på. I din situation ville jeg holde mig til noget mere simpelt. Altså eksempelvis 30 kroner pr bet. Når du så når 31/1, så gør du rullen op. Er du på eksempelvis 1300 kr i din portefølje ja så kan du justerer op til 39 kroner pr bet.

Start med at være forsigtig og gør dig så mange erfaringer som muligt. Lav eksempelvis et regneark med de sil du overvejede at spille men fravalgte af en eller anden grund. Meget sjov og lærerig øvelse.

En anden ide kunne være at knokle lidt ekstra timer på tanken eller et andet sted, så du have "råd" til en lidt større portefølje fra start og kunne udnytte de bonusser bookmakerne tilbyder til fulde. Du kan kun signe dig op 1 gang, så for at få maks værdi bør du indsætte beløb, så du henter maks bonus hver gang.

Mvh.

Sutsko

• Svara
          • 11
            Dagoberto
            den 10 januari 2012 10:45

Hej Sutsko,

Jeg har oprettet to konti. 1 hos Sportingbet, modtaget 500 i bonus og en hos Nordicbet modtaget 500 i bonus. Jeg kan som du anbefaler oprette flere konti rundt omkring og måske komme op på eksempelvis 5000 inkl. bonus, men så vil jeg jo stå med 5 konti af 1000 kr. Skal jeg så tage 3% af 5000 kr eller 3% af 1000 når jeg spiller på en konto med 1000?

• Svara
          • 12
            MartinVP
            den 10 januari 2012 11:14

Så er du jo godt på vej, Thomas :-).

Hvis du har 5 konti á 1000 kr så har du en bankroll på 5000 kr. Det er den samlede bankroll du skal tage 3% af.

Som jeg skrev ovenfor, så synes jeg personligt at 3% som udgangspunkt er i overkanten. Specielt hvis man er nybegynder, og netop får nogle "rap over nallerne" - for det gør man! :-)

Hvis du fx har 5 bookmakere (eller gerne endnu flere) så skal du til at kigge efter hvilken bookmaker, der tilbyder det bedste odds på den kamp du har tænkt at spille på. Dette kan du fx gøre via www.betbrain.com eller www.Oddsportal.com (og du kan vælge hvilke bookmakere du ønsker at sammenligne - på nær nogle prædefinerede).

• Svara